![](/server/php/files/2256/26769/images/63b31d7a71c0b.jpg)
آموزش
راهنما
آشنایی با خطاهای بیگبلوباتن
در صفحه کلاسهای آنلاین من
خلاصه :
در اینجا خطاهای رایجی که زیاد به چشم میخورد را معرفی کرده و دلیل رخ دادن هرکدام و راهکار رفع هر کدام را بیان میکنیم.به نام خدا
تجربه ثابت کرده است هیچ نرمافزاری در حوزه کلاسهای آنلاین ۱۰۰٪ بینقص و خطا نمیباشد. بیگبلوباتن هم مانند برنامههای دیگر آموزش مجازی گاهی دچار اختلال میشود که البته در بیشتر موارد خطاهایی که گزارش شده؛ مشکل از سمت کاربر بوده است و نه برنامه. در زیر خطاهای رایجی که زیاد به چشم میخورد را معرفی کرده و دلیل رخ دادن هرکدام و راهکار رفع هر کدام را بیان میکنیم.
فهرست مطالب
در فهرست زیر لطفا بر روی شماره خطا کلیک کنید:
- مشکل صدا
- خطای 1001
- خطای 1002
- خطای 1003
- خطای 1004
- خطای 1005
- خطای 1006
- خطای 1007
- خطای 1008
- خطای 1009
- خطای 1010
- خطای 1020
رفع مشکل صدا در بیگبلوباتن (قطع و وصل شدن صدا)
چرا میکروفن بیگبلوباتن کلا وصل نمیشود؟
اگر میکروفون شما وصل نمیشود (یعنی وقتی شما صحبت میکنید افراد کلاس نمیشنوند) چند علت میتواند داشته باشد که باید بررسی شود:
- ممکن است شما دسترسی به میکروفن را برای مرورگر خود (کروم، فایرفاکس، سافاری) نداده باشید. در این شرایط باید از کنار آدرس بار مرورگر علامت قفل را بزنید و مطمئن شوید که اجازه میکروفن داده باشید.
- ممکن است آنتیویروس شما جلوی اجازه میکروفن را گرفته باشد. اگر آنتی ویروس دارید آن را غیر فعال کنید و مجدد وارد کلاس شوید و امتحان کنید
- ممکن است دستگاه شما (گوشی یا کامپیوتر یا لپتاپ) چند میکروفن شناسایی کند و اشتباها از میکروفن غیر فعال استفاده کند. در این صورت هم با هندزفری و هم بدون هندزفری امتحان کنید اگر مشکل رفع نشد از از روش زیر استفاده کنید:
ابتدا که وارد بیگبلوباتن میشوید یک سوال از شما پرسیده میشود (جهت تست میکروفن) که آیا صدای خود را میشنوید یا خیر و دوتا گزینه بله و خیر برای شما ظاهر میشود. همان جا باید صحبت کنید ببینید صدای خود را میشنوید یا خبر. اگر نمیشنوید باید گزینه خیر را بزنید و از لیستی که برای شما میآورد یک میکروفن دیگر انتخاب کنید و مجدد امتحان کنید که آیا صدای خود را میشنوید یا نه. - با یک دستگاه دیگر یا یک اینترنت دیگر امتحان کنید
اگر تمام کارهای بالا را انجام دادید و باز هم میکروفون شما فعال نشد با پشتیبانی تماس بگیرید تا بررسی کامل انجام شود.
چرا صدا در بیگبلوباتن قطع و وصل میشود؟
اگر صدا قطع و وصل میشود نشان میدهد که microphone شما شناسایی شده و اجازه هم داده شده و علت قطع و وصلی را باید در موارد زیر پیگیری کنید:
- ممکن است اینترنت شما قطع و وصلی داشته باشد (ممکن است منطقه شما در نقطه کور واقع شده باشد یا سرویس دهنده اینترنت عملکرد مناسب نداشته باشد.
- ممکن است سرعت اینترنت شما پایین باشد. برای تست سرعت اینترنت به سایت speedcheck.irمراجعه کنید و تست بگیرید. پس از تست باید سرعت آپلود شما بالای 2Mbps برای معلم و بالای 1Mbps برای دانشآموز باشد. سرعت دانلود شما هم برای دانشآموز بالای 2Mbps و برای معلم باید بالای 4Mbps باشد.
- در این موارد بهترین راه حل این است که اینترنت یا مرورگر خود را عوض کنید تا نتیجه مناسب بگیرید.
خطای 1001 (WebSocket disconnected)
ارور ۱۰۰۱ بیگبلوباتن مربوط به متصل نبودن وبسوکت یا قطع ارتباط وبسوکت است و زمانی رخ میدهد که ارتباط اینترنت کاربر با سرور بیگبلوباتن قطع شود. این مشکل زمانی رخ میدهد که کاربر از ویپیان یا پراکسی استفاده نماید.
دلایل ایجاد خطای 1001:
- قطعی اتصال اینترنت
- ریستارت شدن سرویس دهنده وب Nginx
راه حلهای رفع خطای 1001:
- بررسی اتصال اینترنت
- تعویض اینترنت و استفاده از اینترنت دیگر برای مثال استفاده از وایفای یا اینترنت داده
- بهروزرسانی مرورگر اینترنتی و نصب ورژن آخر
- تعویض مرورگرهای اینترنتی مانند استفاده از گوگل کروم و یا فایرفاکس
- مطمئن شوید که ویپیان و یا فیلترشکن روشن نمیباشد
خطای 1002 در بیگبلوباتن
دلایل رخ دادن خطای 1002:
امکان ایجاد ارتباط وب سوکت فراهم نیست.
راه حلهای رفع خطای 1002:
- این مشکل فنی میباشد و گاهی به دلیل مشکل ssl بوجود میآید و گاهی به دلیل تعداد تصاویر بالا که همزمان پخش میشود.
در صورت مشاهده این خطا، یک بار تمام برنامههای گوشی تان را ببندید و مجدد وارد کلاس شوید، اگر مشکل ادامه داشت از صفحه گوشی عکس گرفته و برای بخش پشتیبانی ارسال نمایید تا مشکل بررسی شود. - از مرورگر دیگری مانند فایرفاکس یا کروم امتحان کنید.
خطای 1003 در بیگبلوباتن
دلایل رخ دادن خطای 1003:
این خطا مربوط به زمانی میباشد که نسخه مرورگر اینترنتی شما قدیمی میباشد و مرورگر شما توانایی پشتیبانی از کلیه قابلیتها را ندارد.
راه حلهای رفع خطای 1003:
- بروز رسانی مرورگر اینترنتی و نصب ورژن جدید
- ورود به کلاس آنلاین از طریق مرورگرهای اینترنتی بروز همچون گوگل کروم و یا فایرفاکس
خطای 1004 در بیگبلوباتن
دلایل رخ دادن خطای 1004:
خطا در تماس؛ این خطا هنگامی دریافت میشود که تلاش برای برقراری تماس انجام شده اما ثمر بخش نبوده است.
راه حلهای رفع خطای 1004:
- از اتصال اینترنت خود اطمینان حاصل کنید.
- مرورگر خود را بهروزرسانی کنید، اگر جواب نگرفتید از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده کنید.
- سعی کنید از مرورگر سافاری استفاده نکنید، اگر دسترسی دارید از لپتاپ استفاده کنید.
خطای 1005 در بیگبلوباتن
این ارور زمانی اتفاق میافتد که کاربر در کلاس در حال صحبت میباشد و به طور اتفاقی و یک دفعه قطع میشود. در بیگبلوباتن ، دلیل این خطا به شکل unknown یا ناشناخته بیان شده و دلیلی برای آن نوشته نشده است. البته کاربران با این خطا به ندرت روبرو میشوند.
این خطا اکثرا در زمانیکه کاربر حالت استفاده از میکروفون را انتخاب میکند، و بیگبلوباتن در حالت انتظار تایید اجازه دسترسی به میکروفون، (در پیغامی که توسط مرورگر به کاربر نمایش داده میشود) میماند، و یا کاربر مجوز دسترسی به میکروفون را داده ولی بعلت کندی اتصال اینترنت امکان برقراری اتصال به سرور کلاس مجازی بیگبلوباتن فراهم نباشد.
دلایل رخ دادن خطای 1005:
نامشخص طبق مستندات بیگبلوباتن
راه حلهای رفع خطای 1005:
- ابتدا وضعیت اتصال اینترنت را بررسی نمایید.
- تغییر اینترنت خود و استفاده از اینترنت دیگر، برای نمونه وصل شدن به وایفای به جای اینترنت خط یا برعکس
- بهروزرسانی مرورگر اینترنتی و دانلود آخرین نسخه
- اتصال به کلاس از طریق مرورگرهای اینترنتی جدید مانند گوگل کروم و یا فایرفاکس
- اطمینان از خاموش بودن ویپیان و فیلترشکن
- وارد شدن به کلاس آنلاین از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه دیگر
- اگر از آنتی ویروس بر روی کامپیوتر استفاده مینمایید، مطمئن شوید که آنتی ویروس غیر فعال باشد.
خطای 1006 در بیگبلوباتن
خطای 1006 از جمله خطاهای متداول در کلاس آنلاین بیگبلوباتن است ولی برطرف کردن این خطا ساده و راحت میباشد و نیازی به اطلاعات فنی نیست.
دلایل رخ دادن خطای 1006
- اغلب اوقات کاربران دسترسی دوربین و میکروفون را به مرورگرهای کروم یا فایرفاکس نمیدهند و این موضوع موجب میگردد تا در زمان باز کردن میکروفن یا دوربین در کلاس آنلاین با ارور 1006 روبرو شوند.
- برای ورود به کلاس آنلاین بیگبلوباتن مناسب تر است تا از مرورگرهای کروم و فایرفاکس استفاده نمایید. همچنین لازم میباشد مرورگر شما بهروزرسانی شده باشد و آخرین ورژن باشد. ورود به کلاس آنلاین از طریق سایر مرورگرها امکان بروز خطا را زیاد میکند.
- در دستگاههای مک یا آیفون حتی با مرورگر بهروزرسانی شده سافاری، اغلب وقتها خطای 1006 ظاهر میشود. در این دستگاهها بهتر است از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس که بهروزرسانی شده میباشند استفاده کنید.
- بعضی اوقات کاربران در زمان وارد شدن به کلاس آنلاین، موبایل خود را در شارژ قرار میدهند و این مورد موجب میگردد خطای 1006 ظاهر شود. در صورتی که میخواهید وارد کلاس آنلاین شوید از قبل از شروع کلاس ، دستگاه خود را به شارژ بزنید و از پر بودن باتری گوشی خود اطمینان حاصل نمایید.
- در نهایت میتوان گفت که خطای 1006 در بیگبلوباتن در اغلب موارد در سیستمعاملهای IOS و Mac رخ میدهد که از مرورگر سافاری استفاده مینمایند. همچنین در سیستمهایی که از نسخه مرورگر قدیمی فایرفاکس استفاده میکنند این خطا دیده شده است که در این زمان باید مرورگر خود را بهروزرسانی کنید.
- در صورتی که مرورگر خود را بهروزرسانی کردید ولی همچنان خطای 1006 یا 1004 در بیگبلوباتن رخ داد، باید وسیله موبایل خود مجددا خاموش و روشن کنید و یا اینترنت خود را روشن خاموش کنید.
دلایل رخ دادن خطای 1006:
به وجود آمدن خطا در نسخه 33 بتای مرورگر فایرفاکس، دستگاههای آیفون و یا سیستم عامل مک زیاد میباشد.
راه حلهای رفع خطای 1006:
- بهروزرسانی مرورگر اینترنتی و بهروزرسانی آن
- در صورتی که با بروز رسانی مرورگر، خطای 1006 یا 1004 بیگبلوباتن رفع نشد، باید دستگاه موبایل خود را راه اندازی مجدد نمایید و یا اینترنت خود را روشن خاموش نمایید.
- اغلب خطای 1006 در گوشیهای آیفون اتفاق میافتد. هنگامی که گزینه میکروفون را انتخاب میکنید و تست اکو صدا ناموفق شود این ارور ظاهر میگردد. باید بعد از هر دفعه تلاش ناموفق، صفحه کلاس مجازی را رفرش نمایید و دوباره تلاش نمایید.
- تغییر اینترنت و استفاده از اینترنت دیگر. برای مثال تعویض وایفای به اینترنت خط و یا برعکس
- وارد شدن به کلاس آنلاین با دستگاه دیگر و یا موبایلهای دیگر
- مطمئن باشید که ویپیان و فیلتر شکن خاموش باشد.
خطای 1007 در بیگبلوباتن
دلایل رخ دادن خطای 1007:
این خطا از رایجترین خطاهایی میباشد که دانش آموزان و معلمان گزارش میکنند و در هنگام اتصال میکروفن و صدا روی میدهد
دلایل و راه حل رفع خطای 1007:
- استفاده از فیلتر شکن یا ویپیان
قبل از ورود به کلاس آنلاین، فیلتر شکن و vpn را حتما خاموش کنید - عدم اجازه به میکروفن توسط کاربر
هنگام ورود به کلاس از شما پرسیده میشود که دسترسی به میکروفن و دوربین را بدهید، اما به دلیل انگلیسی بودن پیام و عدم توجه کاربران، خیلی از مواقع کاربرا به جای اینکه روی گزینه Allow بزنند، به اشتباه روی Block میزنند. در این هنگام باید در بالای مرورگر روی علامت قفل بزنند و دسترسی را روی Allow قرار دهند. - وجود فایروال یا آنتی ویروس
برای حل مشکل فایروال و آنتی ویروس را موقتا قطع کنید - میکروفن توسط برنامه دیگری اشغال است
وقتی شما کلاس آنلاین را ناخواسته در چند برنامه یا مرورگر باز میکنید فقط یکی از آنها دسترسی به میکروفن دارند و بدون اینکه شما متوجه بشوید در جای دیگری اشغال شده اند. پس برنامههای دیگر و پنجرههای دیگر مرورگر را کامل ببندید و حتی گاهی توصیه میشود گوشی خود را خاموش و روشن کنید.
خطای 1008 در بیگبلوباتن
دلایل رخ دادن خطای 1008:
این خطا هنگام مشکل در انتقال صدا بوجود میآید
دلایل و راه حل رفع خطای 1008:
- ارور 1008 بیگبلوباتن به دلیل عدم توانایی دستگاه در انتقال صدا بوجود میآید.
برای حل مشکل، از هندز فری استفاده کنید و یا یک بار از کلاس خارج شده سپس وارد شوید - افرادی که صحبت نمیکنند میکروفن خود را قطع کنند. هر زمان خواستند صحبت کنند همان لحظه وصل کنند و سپس دوباره قطع کنند
- با اینکه تعداد نامحدود میتوانید تصویر ارسال کنید حد اکثر سه تصویر همزمان منتشر کنید. تصویر شامل دوربین، اشتراکگذاری صفحه نمایش (Screen Share) و ... میباشد
خطای 1009 در بیگبلوباتن
این ارور به عنوان “Could not fetch STUN/TURN server information” و یا ”امکان دریافت اطلاعات سرور STUN/TURN وجود ندارد” نمایش داده میشود. این خطا نشان دهنده یک خطای درونی در bigbluebutton میباشد و یا عدم همخوانی و پشتیبانی همزمان نسخه کاربر و سرور میباشد.
دلایل اتفاق افتادن خطای 1009:
- تنظیمات نادرست در سرور بیگبلوباتن
- عدم بهروزرسانی شدنسرور بیگبلوباتن
- وجودخطا در سیستم کاربر
روشهای برطرف کردن خطای 1009:
- بررسی کردن تنظیمات کلاس آنلاین بیگبلوباتن و اطمینان از بروز بودن سرور بیگبلوباتن
- بهروزرسانی کردن مرورگر اینترنتی و نصب آخرین ورژن آن بر روی سیستم
- ورود به کلاس آنلاین با سایر مرورگرهای اینترنتی بروز از جمله گوگل کروم و یا فایرفاکس
خطای 1010 در بیگبلوباتن
این اروربا عنوان “error ICE negotiation timeout” ویا ” تایم اوت در اتصال اولیه(خطای ۱۰۱۰)” نمایش داده میشود.علت رخ دادنه این خطا این استکه پس از اتصال ، سرور و کاربرسعی مینمایندتا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. در صورتی کهسرعت اینترنت پایین باشد و یا اختلالی وجود داشته باشد ، ارتباط برقرار نمیشود و ارور ۱۰۱۰ بیگبلوباتن نمایش داده میشود.
دلایل رخ دادن خطای 1010:
- خطای شبکه
- پایین بودن سرعت اینترنت کاربر و ایجاد قطعی بین کاربر و سرور
روشهای برطرف کردن خطای 1010:
- بررسی اتصال اینترنت
- ورود به کلاس آنلاین از خط اینترنت دیگر، برای مثال اتصال به وایفای و یا خط اینترنت سایر سیمکارتها
- بهروزرسانی کردن مرورگر اینترنتی
- استفاده از مرورگرهای اینترنتی بروز مانند گوگل کروم و یا فایرفاکس
خطای 1020 در بیگبلوباتن
این ارور با عنوان “eror Media could not reach the server”یا ” امکان دریافت مدیا از سرور وجود ندارد(خطای ۱۰۲۰)” میباشد. این خطا معمولدر هنگام اشتراک گذاشتن صدا و تصویر به وجود میآیدو در زمانی رخ میدهد که امکان برقراری ارتباط به مدیا در سرور برقرار نباشد.
دلایل احتمال وقوع خطای 1020:
- خطای شبکه
- کند بودن شبکه
روشهای برطرف کردن خطای 1020:
- بررسی اتصال اینترنت
- اتصال از خط اینترنت دیگر، برای نمونه اتصال به وایفای و یا خط اینترنت سیم کارت دیگر
- مطمئن شوید ویپیان و فیلترشکن شما غیرفعال باشد
- استفاده از کامپیوتر و یا موبایل دیگر به منظورتست
- بهروزرسانی مرورگر اینترنتی
- بکارگیری از مرورگرهای اینترنتی بروز نظیر گوگل کروم و یا فایرفاکس
- در صورتیکه از آنتی ویروس بر روی کامپیوتر استفاده میکنید، اطمینان حاصل کنید که آنتی ویروس مانع اتصال نشود، جهت بررسی میتوانید آنتی ویروس را بطور موقت غیرفعال نمایید.
موفق باشید